
Nvidia GeForce GTX 650 TI
Maleńki, wydajny, zbyt drogi
Adrian Kotowski 9 października 2012, 15:00
Rodzina kart GeForce powiększyła się dzisiaj o kolejny model. Mowa o wyczekiwanym przez użytkowników kilerze Radeonów ze średniej półki GeForce GTX 650 TI. W reakcji na to AMD już zapowiedziało obniżki cen swoich konstrukcji. My z kolei przekonamy się, czy to karta rzeczywiście mogąca stanowić zagrożenie dla „czerwonych”. Zapraszamy do lektury najnowszej publikacji na łamach naszego portalu.
Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, a więc czas prezentów, z czego cieszą się oczywiście producenci sprzętu komputerowego. Dla entuzjastów sprzętu nie jest to jednak najlepszy czas. Obaj najwięksi producenci GPU praktycznie wypuścili już na rynek wszystko, co najlepsze. Szczególnie AMD, które zdecydowanie wyprzedziło "zielonych" pod względem zapełniania wszystkich półek cenowych swoimi akceleratorami.
Nadgonienie zaległości zajęło Nvidii zajęło sporo czasu, aby nadgonić zaległości, ale po dzisiejszym dniu będzie można powiedzieć, że wreszcie zrównali się z "czerwonymi". Na rynku pojawia się Nvidia GeForce GTX 650 Ti, mający być realnym zagrożeniem dla panującego w średniej półce cenowej Radeona HD 7770. Czy jest to możliwe? Spójrzmy najpierw na specyfikację.
Radeon HD6850 (Barts PRO) | GeForce GTX 650 Ti (GK106) | Radeon HD7770 (Cape Verde XT) | ||
---|---|---|---|---|
Moc obliczeniowa | 1488 GFlops | 2000 GFlops | 1280 GFlops | |
Ilość jednostek cieniujących | 960 | 768 | 640 | |
Ilość ROP | 32 | 16 | 16 | |
Ilość jednostek teksturujących | 48 | 64 | 40 | |
Pixel Fillrate | 24,8 GPixel/s | 28.8 GPixel/s | 16 GPixel/s | |
Texture Fillrate | 37,2 GTexel/s | 59,2 GTexel/s | 40 GTexel/s | |
Taktowanie rdzenia | 775 MHz | 925 MHz | 1000 MHz | |
Taktowanie pamięci | 1000 MHz | 1350 MHz | 1125 MHz | |
Szerokość szyny pamięci | 256 b | 128 b | 128 b | |
Przepustowość pamięci | 128 GB/s | 86,4 GB/s | 67,1 GB/s | |
Proces technologiczny | 40 nm | 28 nm | 28 nm | |
Liczba tranzystorów | 1,7 mld | 2,54 mld | 1,5 mld | |
Wielkość rdzenia | ~255 mm2 | ~255 mm2 | ~123 mm2 | |
Porównanie układu GeForce GTX 650 Ti z Radeonami HD6850 oraz HD7770 |
W naszym zestawieniu znalazły się trzy karty, z którymi GTX 650 Ti będzie konkurował. Przynajmniej wydajnościowo, bo cenowo można by do tej grupy podciągnąć jeszcze Radeona Radeony HD 7850 oraz HD 6870, których cena stoi na podobnym poziomie. Według specyfikacji bohater naszej dzisiejszej recenzji nie powinien mieć najmniejszego problemu z pokonaniem obu "czerwonych" kart. Szczególnie rzuca się w oczy większa liczba jednostek teksturujących, co powinno się przełożyć na wyższą wydajność. GTX 650 Ti posiada ponadto więcej rdzeni graficznych, choć należy pamiętać, że te z Keplera są słabsze niż te znane z Fermi. Tym niemniej ponad 150 jednostek przewagi powinno zrobić różnicę. Uwagę należy zwrócić także na wysokie taktowanie pamięci, która niestety połączona jest z rdzeniem jedynie 128-bitową szyną. W porównaniu do starusieńkiego Bartsa Pro, który teraz jest do kupienia za śmieszne pieniądze (patrząc na jego wydajność), dobrze nie jest.
Rdzeń posiada pięć bloków SMX zgrupowanych w trzech blokach GPC. Ciekawostką jest to, że nowy GeForce może mieć aktywne albo dwa, albo trzy GPC. Wynika to z tego, że aktywnych modułów SMX w GTX 650 Ti jest jedynie cztery, a wyłączony może być dowolny z dostępnej puli. Na naszym diagramie "wyłączyliśmy ostatni", ale nic by się nie stało, gdyby było to np. drugi lub trzeci – wydajność układu się nie zmieni.
Wygląd karty referencyjnej
Nvidia udostępniła trzy zdjęcia prezentujące referencyjny model GeForce'a GTX 650 Ti. Pierwszą cechą, która wyróżnia kartę na tle konkurencji, jest jej długość. Konstrukcja jest niesamowicie krótka, tylna krawędź kończy się mniej więcej równo ze złączem PCI-E. PCB jest więc na pewno bardzo tanie w produkcji, co powinno się przełożyć na ostateczne ceny kart.
Spis treści
- Nvidia GeForce GTX 650 TI (wprowadzenie)
- Opakowanie i zawartość
- Wygląd karty
- Platforma testowa
- Testy – programy syntetyczne
- Testy – Crysis Warhead i Crysis 2
- Testy – Aliens vs Predator i Metro 2033
- Testy – Battlefield Bad Company 2 i Battlefield 3
- Testy – Wiedźmin 2 i TES Skyrim
- Testy - Dirt 3 i Total War Shogun 2
- Podkręcanie
- Kultura pracy
- Podsumowanie