News

AMD Radeon HD 6970 (Cayman XT)

Godna odpowiedź na GTX 580?

Tabela faktów pokaż/ukryj

Produkt: Sapphire Radeon HD 6970 (21187-00-50R)
Producent: Sapphire
Procesor graficzny: Cayman XT
Zainstalowana pamięć: 2 GB
Rodzaj zainstalowanej pamięci: GDDR5
Częstotliwość taktowania rdzenia: 880 MHz
Częstotliwość taktowania pamięci: 1375 MHz (efektywnie 5500 MHz)

Po wielu perturbacjach związanych z datą premiery, dzisiaj wreszcie swój rynkowy debiut zalicza seria HD 6900. Nam dane było przyjrzeć się z bliska najwydajniejszemu jednoukładowemu produktowi firmy AMD – Radeonowi HD 6970. Jak prezentuje się jego wydajność na tle topowych układów Nvidii? Czy zmiany poczynione w architekturze pozwoliły na wyciśnięcie wszystkiego co było możliwe dla procesu 40 nm? Zapraszamy do lektury recenzji AMD Radeona HD 6970.

Specyfikacja

Od dawna architektura procesorów graficznych AMD pozostawała bez większych zmian. Oczywiście dokładano lub odejmowany różne rzeczyelementy, pojawiła się wreszcie sprzętowa teselacja czy technologia Eyefinity. Nadal jednak obowiązywała architektura zwana VLIW5, gdzie procesory strumieniowe występowały spakowane w paczki po pięć sztuk. Niestety z uwagi na fakt, przez to, że stosunek występujących w paczkach procesorów prostych do procesorów bardziej złożonych wynosił aż 4:1, niektóre gry nie potrafiły wykorzystać w pełni potencjału GPU. Chodziły Krążyły plotki, że już wraz z premierą Radeonów HD 6800 AMD miało przerzucić się na architekturę VLIW4. Tak jednak się nie stało. Tamte układy bardziej przypominałyprzypominały stanowiły raczej lekko usprawnioną serię HD5800 niż jakąś rewolucję, którą wieszczono na forach internetowych.

Tym razem jest jednak inaczej i nowe GPU od "czerwonych" zostało porządnie przemeblowane. Porównajcie sobie w tej chwili schemat rdzenia Radeona HD5870 i bohatera dzisiejszej recenzji.

Schemat rdzenia Cypress
Schemat rdzenia ATI Radeona HD 5870 i…

Schemat rdzenia Cayman XT
AMD Radeona HD 6970.

Pierwsze, co rzuca się wW oczy rzuca się to podziałelenie Graphics Engine na dwie równoprawne części. Z tego też powodu otrzymujemy drugi teselator z przydzielonymi do niego układami odpowiedzialnymi za przetwarzanie geometrii oraz wierzchołków. Tak jak w Radeonach HD6800, Ultra-Thraded Dispatch Processor rozdzielono na dwie części, a każda z nich otrzymała własną pamięć stałą i instrukcji. Zwiększono ponadto ilość bloków SIMD. Teraz w układzie znalazło się miejsce na aż 24 takie bloki. Z tego też powodu Radeon HD6970 ma więcej jednostek teksturujących (4 TMU przypadają na każdy blok SIMD, otrzymujemy więc 96 takich jednostek).

VLIW4

Producent twierdzi, że dzięki przebudowie architektury wszystkie procesory strumieniowe są wykorzystywane na równi. Przez to też wydajność układu liczona na mm2 zwiększyła się o około 10 proc. Zmianom poddano także moduł odpowiedzialny za obliczanie danych dla bufora Z oraz bufora szablonowego. Dzięki temu obliczenia na liczbach całkowitych mogą być wykonywane do dwóch razy szybciej, a w przypadku liczb zmiennoprzecinkowych od dwóch do aż czterech razy.

Zgłoś błąd