News

Nvidia GeForce GTX 580

Topowy układ graficzny

Tabela faktów pokaż/ukryj

Produkt: Zotac GeForce GTX 580
Producent: ZOTAC
Procesor graficzny: GF110
Zainstalowana pamięć: 1536 MB
Rodzaj zainstalowanej pamięci: GDDR5
Częstotliwość taktowania rdzenia: 772 MHz
Częstotliwość taktowania pamięci: 1002 MHz (efektywnie 4008 MHz)

Ciągła ewolucja to stan naturalny i z wielu powodów wymagany. Ewolucja dotyczy także świata sprzętu komputerowego. Kiedy w marcu tego roku pojawiła się architektura Fermi, wiele osób wieszczyło jej sukces. Przewidywania te okazały się nietrafione, tym bardziej że główny konkurent – koncern AMD – wyprzedził Nvidię w sprzedaży układów graficznych. W reakcji na ten stan rzeczy "zieloni" stworzyli konstrukcję GTX 460, która stała się niewątpliwym hitem. Czy tym samym tropem pójdzie następca GeForce'a GTX 480? Czy nowe dziecko w stajni koncernu z Santa Clara sprosta oczekiwaniom rynku? Zapraszamy do recenzji GeForce GTX 580.

Specyfikacja

Premiera nowego GeForce'a jest sporym zaskoczeniem. Oczywiście zdawaliśmy sobie sprawę, że na ofensywę AMD (Radeony serii HD 6800) "zieloni" będą musieli odpowiedzieć. Nie myśleliśmy jednak, że uda im się wypuścić nowy układ przed Caymanami. Czym jest zatem GF110, na którym oparta jest nowa karta Nvidii? Już sam diagram przedstawiający rdzeń mówi nam wszystko.

Nvidia GeForce GTX 580

Jeśli ktoś myśli, że to przeoczenie z naszej strony, jest w błędzie. GF110 wygląda identycznie, jak jego protoplasta GF100. W czym więc tkwi haczyk? Jak pewnie pamiętacie, GeForce GTX 480 nie wykorzystywał w pełni potencjału rdzenia, a konkretnie posiadał jeden zablokowany blok SM. Wynikiem tego była liczba procesorów strumieniowych wynosząca 480 sztuk oraz jednostek teksturujących (60 TMU). GF110 został przeprojektowany w taki sposób, aby możliwe było korzystanie ze wszystkich 16 SM (512 rdzeni CUDA oraz 64 TMU) bez znacznego wzrostu energii względem poprzednika. Aby to się udało, należało poczynić istotne zmiany już na poziomie tranzystorów. Pomogło w tym zmniejszenie ich liczby z 3,2 mln w GTX 480 do 3 mln w GTX 580. Nvidia widocznie zauważyła fakt, że większość posiadaczy pierwszego Fermi używa karty do grania, a nie do obliczeń i właśnie dlatego w GF110 główny nacisk położono na ten drugi aspekt. Nie można jednak powiedzieć, że spadła wydajność i karta została obcięta z elementów znanych z serii Tesla. Nadal możliwe będzie przeprowadzanie skomplikowanych obliczeń przy użyciu GPU i w tej materii wiele się nie zmieni.

Nvidia zdała sobie sprawę, że posiadacze jej nowego produktu będą oczekiwać najwyższej wydajności nawet grając w bardzo wysokich rozdzielczościach. Usprawniono więc jednostki teksturujące w taki sposób, aby mogły przetworzyć cztery piksele w ciągu jednego cyklu zegara. Wzrost względem GF100 jest więc znaczny, bo w tamtym przypadku możliwe było przetworzenie tylko dwóch pikseli "na zegar". Wzrosła także wydajność obliczeń związanych z buforem Z. Ostatnim poważnym usprawnieniem jest modyfikacja teselatorów, dzięki której osiągają jeszcze większą wydajność.


GeForce GTX480
(GF100)
GeForce GTX580
(GF110)
Radeon HD5870
(Cypress XT)
Radeon HD5970
(2 x Cypress XT)
Moc obliczeniowa 1345 GFlops 1581 GFlops 2720 GFlops 4640 GFlops
Ilość jednostek cieniujących 480 512 1600 2 x 1600
Ilość ROP 48 48 32 2 x 32
Ilość jednostek teksturujących 60 64 80 2 x 80
Pixel Fillrate 33,6 GPixel/s 37,1 GPixel/s 27,2 GPixel/s 2 × 23,2 GPixel/s
Texture Fillrate 42 GTexel/s 49,4 GTexel/s 68 GTexel/s 2 × 58 GTexel/s
Taktowanie rdzenia 700 MHz 772 MHz 850 MHz 725 MHz
Taktowanie pamięci 924 MHz 1000 MHz 1200 MHz 1000 MHz
Szerokość szyny pamięci 384 b 384 b 256 b 2 x 256 b
Przepustowość pamięci 177,4 GB/s 192,4 GB/s 153,6 GB/s 2 x 128 GB/s
Proces technologiczny 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm
Liczba tranzystorów 3,2 mld 3 mld 2,154 mld 2 x 2,154 mld
Wielkość rdzenia ~550 mm2 ~520 mm2 ~334 mm2 2 x ~334 mm2
Porównanie układu GTX580 z GTX480 oraz Radeonami HD5870 I HD5970

Poczynione zmiany przekonują nas, że pod względem wydajności będzie to najszybsza (przynajmniej do wypuszczenia Caymanów) jednoprocesorowa karta graficzna na rynku. To jednak wymaga potwierdzenia w testach, do których przejdziemy nieco później.

Zgłoś błąd