Specyfikacja OpenGL 4.2 udostępniona
Khronos Group opublikowała specyfikację OpenGL w wersji 4.2. Nowe API ma w lepszym stopniu wykorzystywać moc obecnych układów graficznych.
W OpenGL znacznej poprawie ma ulec liczba informacji przesyłanych pomiędzy CPU a GPU, co pozytywnie odbije się na ogólnej wydajności standardu. Wprowadzono też nowe mechanizmy usprawniające pracę na shaderach, które obniżą zapotrzebowanie na pamięć operacyjną. Specyfikacja w wersji 4.2 potrafi też modyfikować podzbiory skompresowanych tekstur bez potrzeby pobierania całych zbiorów przez procesor graficzny. Ma to pozytywnie odbić się na ogólnej wydajności podczas renderowania tekstur.
Nowe wydanie powinno spotkać się z uznaniem programistów, gdyż dzięki wprowadzonym zmianom przygotowywanie grafiki na różne platformy będzie wymagało tych samych instrukcji.
Pierwszym producentem, który udostępnił już sterowniki dla nowego API, jest Nvidia. Mają one byc kompatybilne z kartami GeForce z serii 400, 500 oraz wybranymi modelami z rodziny Quadro.
Pełną specyfikację OpenGL 4.2 można znaleźć na oficjalnej stronie projektu. Warto na sam koniec wspomnieć, że jest to trzecia aktualizacja standardu w przeciągu ostatnich trzech lat.