Skate 3
Czyli jak zarobić łatwo kasę...
Paweł Nowosielski 16 lipca 2010, 16:38
Tabela faktów pokaż/ukryj
| Produkt: | Skate 3 |
| Producent: | EA Games |
| Dystrybutor w Polsce: | Electronic Arts Polska |
| Wersja językowa: | angielska |
| Data premiery na świecie: | 11 maja 2010 |
| Data premiery w Polsce: | 14 maja 2010 |
| Zalecany wiek: | 16+ |
Jeszcze kilka lat temu Tony Hawk i gry sygnowane jego nazwiskiem królowały wśród tytułów pozwalających na deskorolkowe szaleństwo. Nic jednak nie trwa wiecznie. W roku 2007 pojawiła się gra Skate, której twórcy – studio Black Box – w nieco inny sposób podeszli do sposobu rozgrywki. Od tamtego czasu rynek gier zdążył dobrze przyjąć pierwszą i drugą odsłonę tejże gry, które ostatecznie zdominowały serię Tony Hawk. Producent, nie próżnując, postawił na wydanie trzeciej części Skate, której została poświęcona ta recenzja.
Rozgrywka
Zanim przejdę do konkretów, warto przybliżyć odmienność rozgrywki w grze Skate. Otóż producenci postanowili ograniczyć trochę nadprzyrodzone możliwości postaci spotykanych w konkurencyjnych grach z serii Tony Hawk. W wyniku tego gracz w Skate nie może wykonywać niezliczonej ilości wariacji przeróżnych tricków na karkołomnej wysokości, a jedynie ich niewielką część. Ponadto nie wystarczy nacisnąć jednego przycisku na padzie, żeby zawodnik sterowany przez gracza wykonał skok na desce. W Skate 3 ten prosty manewr wykonuje się poprzez wychylenie prawej gałki do tyłu, a następnie skierowanie jej do przodu. To właśnie dzięki odpowiednim wariacjom „grzybka” na padzie można zrealizować najróżniejsze triki. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w czasie wykonywania tej czynności, skusić się także na trudniejszy i wyżej opłacony punktami trik, posiłkując się przy tym innymi przyciskami kontrolera. Ten sposób rozgrywki może nie przypaść do gustu wielu graczom, dlatego warto, żeby przed zakupem wypróbowali wersję demonstracyjną. Pamiętajcie jednak, że do wszystkiego można się przyzwyczaić. Ponadto w Skate 3 już na początku gry podstaw nauczy Was trener Frank – fikcyjna postać, której Jason Lee (aktor znany z serialu My name is Earl) użyczył twarzy i głosu.
O grze
Trzecia część Skate rozgrywa się w Port Caverton. Zanim poznamy miasto, musimy dokonać kilku wyborów. Nowością w grze jest możliwość zmiany ustawień kamery. Oprócz standardowego i znanego z poprzednich części widoku zza deski, można również wybrać kamerę położoną nieco dalej i wyżej od gracza. Ma to na celu łatwiejszą obserwację otoczenia.
Po wyborze ustawień kamery trzeba także wskazać poziom trudności spośród trzech dostępnych. Wyższy poziom sprawia, że triki wykonuje się trudniej, a i łatwiej o błąd skutkujący upadkiem. Ponadto skater wolniej się rozpędza, przez co wielu zadań nie można wykonać. Niestety twórcy nie pokwapili się, żeby hardkorowych graczy wynagrodzić dodatkową ilością sprzedanych desek, a sam poziom trudności można w każdej chwili zmienić.
W Skate 3 nie mogło zabraknąć interesującego materiału wideo wprowadzającego do gry. Tym razem jest to… zresztą sami zobaczcie:
Żeby nie zdradzać Wam za wielu szczegółów dodam tylko, że nasza postać zakłada własną firmę produkującą deski, a celem jest zdobywanie fanów poprzez wykonywanie najróżniejszych zadań. Każdy nowy fan to jedna sprzedana deska. Teoretycznie dążymy do milionowej sprzedaży.
Po przebrnięciu przez ustawienia i materiał filmowy, gra pozwala na wybór postaci, którą gracz będzie sterował oraz nazwy firmy i jej logo. Ustalić należy płeć, posturę, wygląd twarzy, rodzaj włosów, a także ubranie, deskę, trucki i kółka. Dzięki wielu dostępnym suwakom można dostosować praktycznie wszystkie elementy wyglądu. Kobiety mogą być nieco zawiedzione z powodu małej ilości damskich ubrań. Samo narzędzie do zmiany wyglądu postaci zostało usprawnione w stosunku do poprzedniej części, chociaż wciąż daleko mu do tego znanego z serii The Sims. Dostępnych ubrań jest bardzo dużo. Oprócz koszulek i spodni jest kilka sweterków, bluz, koszul i kurtek, a także zegarki, biżuteria i tatuaże. Butów, desek, trucków i kółek jest tyle, że można by obdzielić nimi trzy inne gry. Jednak należy pamiętać o tym, że większość przedmiotów jest zablokowanych i wraz z postępem w grze będą one stopniowo udostępniane. Edytor pozwala również na wybór gestów postaci i kilku innych elementów. Jeżeli nie chcemy przeznaczyć czasu na modelowanie skatera, możemy wybrać jednego spośród 10 zdefiniowanych lub stworzonego przez innego gracza, który gra w Skate 3 i jest naszym znajomym.
Po wybraniu postaci i dostosowaniu ustawień do wymagań gracza, nie pozostaje nic innego, jak wyjechać na ulice Port Caverton.





