TurboCache w GeForce 8800?
Źródło: własne
Wiele pojawiło się zdziwienia, gdy publicznie pokazano pierwsze zdjęcia karty graficznej GeForce 8800GT/GTX, na której laminacie znajduje się, nie jak zazwyczaj 8 lub 16, ale 12 kości pamięci. Nie jest to zwykły wymysł inżynierów, ale dowód na to, że Nvidia ma w zanadrzu coś nowego.
Spójrzmy na procesor graficzny Nvidia G71 RSX, który użyty zostanie w nadchodzącej konsoli PlayStation 3. Fizyczny interfejs pamięci ma szerokość 128 bitów, do tego dodać należy jeszcze 128-bitowy system adresowania pamięci TurboCache. W sumie daje to nam magistralę 256-bitową – jest to pierwszy przypadek, kiedy Nvidia stosuje technologię TurboCache w wysokowydajnym procesorze graficznym.
Niedawno pisaliśmy Wam o specyfikacji chipa G80, który znajdzie się na kartach GeForce 8800. Podaliśmy, że pamięć osadzona została na 384-bitowej szynie danych co może wydawać się wartością dziwaczną, rzadko spotykaną w świecie komputerów. Okazuje się, że zastosowana szyna ma szerokość 512 bitów, 384 bity ma interfejs fizyczny, 128 bitów interfejs TC. Stąd też także nietypowa ilość zastosowanej pamięci – 768 MB, karta będzie mogła dzięki 128-bitowemu systemowi TurboCache korzystać również z pokładów pamięci systemowej.
Niejasne pozostaje tylko, czy wszystkie karty z serii GeForce 8800 będą posiadały odblokowaną 128-bitową szynę TC. Możliwe, że będzie ona włączona tylko w profesjonalnych kartach z rodziny Quadro.
Nvidia ze swoim nowym układem bardzo mocno zaatakuje rynek kart graficznych do zastosowań profesjonalnych (np. renderowania). Spodziewać się możemy produktów GeForce 8800 Quadro TurboCache wyposażonych w 1,5 GB pamięci mogących w razie potrzeby korzystać jeszcze z pamięci systemowej.
Firma ATi nie pozostaje daleko z tyłu. Kanadyjscy inżynierowie pracują obecnie nad przystosowaniem kart do mocowania ich w serwerach 2U.


