News

Google zapowiada użycie WebGL w Chrome

Renderowanie stron przez przeglądarkę firmy z Mountain View również będzie akcelerowane przez procesor graficzny. Jednak w przeciwieństwie do konkurentów odbędzie się to na bazie technologii WebGL.

WebGL to technologia rozwijana przez firmę Khronos. Jej działanie polega na umożliwieniu transmisji danych między JavaScript a OpenGL, co w efekcie ma pozwolić na wyświetlanie grafiki 3D w przeglądarce.

Istnieją jednak problemy w obsłudze WebGL przez Windows (w systemach MacOS i Linux technologia ta działa prawidłowo). W tym celu firma Google uruchomiła projekt o nazwie ANGLE. Jego celem jest utworzenie modułu dla przeglądarki, który będzie tłumaczył wywołania WebGL do standardu DirectX (biblioteka ta wykorzystywana jest przez system Microsoftu). Zdaniem programistów Google zapewni to też kompatybilność ze wszystkimi kartami graficznymi, które nie zawsze obsługują internetową odmianę OpenGL.

Komentarz autora

Mozilla i Microsoft wprowadzają w swoich produktach obsługę Direct2D (przeczytaj aktualności na temat programów Internet Explorer 9 oraz Firefox 3.7). Ich przeglądarki będą kompatybilne ze wszystkimi kartami graficznymi, ale sprawdzą się tylko na komputerach z zainstalowanym Windowsem. Rozwiązanie, które chce wprowadzić Google, ma tą zaletę, że pozwoli uczynić Chrome przeglądarką na wiele platform – MacOS i Linux nie mają żadnych problemów z obsługą WebGL. Projekt ANGLE może zatem zaowocować wręcz rewolucyjną technologią.

Istnieje jednak ryzyko, że tłumaczenie wywołań WebGL do DirectX zmniejszy wydajność wersji przeglądarki przeznaczonej pod Windows. Nie grozi to natomiast programom konkurencji, które będą korzystały z tych bibliotek bezpośrednio.

Wszystko wskazuje na to, że na rynku przeglądarek zrobi się naprawdę gorąco.

Komentarze (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Co Ty myślisz na temat poruszony w powyższym tekście?

Jeśli zalogujesz się Twoje komentarze zostaną powiązane z Twoim kontem na forum. Nie będziesz musiał(a) podawać także kodu zabezpieczającego. Jeżeli nie masz jeszcze konta, możesz zarejestrować się.
Zgłoś błąd