News

Mantle jednak nie takie rewolucyjne?

O Mantle wspominamy na naszym portalu bardzo często, bo i jest to przez nas bardzo wyczekiwana technologia. Wszystko co może poprawić komfort grania na PC jest ważne. Okazuje się, że raczej powinniśmy zapomnieć o gigantycznym wzroście wydajności. No chyba, że korzystamy z APU AMD.

Dzięki portalowi PCPerspective, który udostępnił szereg informacji dotyczących nowego API AMD, możemy wreszcie przekonać się, jak mniej więcej kształtować się będzie wydajność w grze BF4 z patchem Mantle (który jest już dostępny do pobrania przez Origin – paczka waży około 1,2 GB). Jak się okazuje, przełomu, na który wszyscy oczekiwali raczej nie ma.

AMD udostępniło kilka własnych wyników z testów Mantle w BF4, które możecie zobaczyć poniżej. Oczywiście uczulamy, że do takich danych powinno podchodzić się z wymaganą ostrożnością. 

  • Core i7-4960X CPU + R9 290X GPU
    • 1080p, Ultra Preset, 4xAA: 9.2% wyższa wydajność z Mantle
    • 1600p, Ultra Preset, 4xAA: 10% wyższa wydajność z Mantle
  • Core i7-4960X CPU + R7 260X GPU
    • 1080p, Ultra Preset, 4xAA: 2.7% wyższa wydajność z Mantle
    • 1600p, Ultra Preset, 4xAA: 1.4% wyższa wydajność z Mantle
  • A10-7700K CPU + R9 290X GPU
    • 1080p, Ultra Preset, 4xAA: 40.9% wyższa wydajność z Mantle
    • 1600p, Ultra Preset, 4xAA: 17.3% wyższa wydajność z Mantle
  • A10-7700K CPU + R7 260X GPU
    • 1080p, Ultra Preset, 4xAA: 8.3% wyższa wydajność z Mantle
    • 1600p, Low Preset: 16.8% wyższa wydajność z Mantle

Jak wyraźnie widać, zdecydowanie największe różnice można zauważyć na APU AMD – przy wykorzystaniu układu A10-7700K sparowanego z Radeonem R9 290X w 1080p na ustawieniach ULTRA otrzymujemy aż o 40% wyższą wydajność. Zdecydowanie mniejsze różnice obserwujemy na platformie Intela, choć te 10% także może się przydać.

AMD Mantle

Patrząc na same wyniki i znając charakterystykę pracy sterowników i kart od AMD można wyciągnąć odpowiednie wnioski. Przede wszystkim sterowniki Catalyst odmiennie od Forceware Nvidii potrzebują mocnego pojedynczego wątku procesora (dlatego do AMD FX paradoksalnie wybrać kartę konkurencji zamiast Radeona). W przypadku AMD nie ma niestety CPU, który charakteryzowałby się taką cechą. Stąd też ogromy przyrost wydajności na APU AMD, przez zmniejszenie narzutu sterownika na sam układ. Ze względu na to, że procesory Intela już standardowo taktowane w większości przypadków radzą sobie z każdą kartą na rynku, wzrosty tam są symboliczne.

Dochodzimy więc do sedna – zadaniem Mantle nie jest podniesienie wydajności GPU, a raczej odciążenie CPU, by tym sposobem wydajność została zwiększona. Problematyczne wydaje się założenie, że ktokolwiek będzie używał APU połączonego z high-endową kartą graficzną. W końcu gier z Mantle nie jest i w najbliższym czasie nie będzie wiele, więc nadal jedynym słusznym  procesorem do grania będzie któraś z jednostek Intela. Patrząc na to jeszcze z innej strony - osoba, którą stać na R9 290X, raczej nie wyda pieniędzy na układy APU. Istnieje zdecydowane  

Z kolei w przypadku A10-7700K i R7 260X wzrost jest znacznie mniejszy właśnie ze względu na mniejszy "zapas" mocy karty. Ta nie jest aż tak "blokowana" (przyjmując, że kwestia ograniczenia istnieje, choć w rzeczywistości nie jest tak do końca/nie można tak tego nazwać) przez APU.

Najprawdopodobniej więc Mantle sprawdzi się głównie tam, gdzie limitem jest procesor (np. tryb multiplayer w BF4 z 64 graczami), a nie w grach, które "siedzą" na karcie graficznej. Na rewizję tych założeń musimy jeszcze poczekać, bo AMD nadal nie udostępniło finalnej wersji sterowników Catalyst 14.1. Gdy to zrobi, oczywiście opublikujemy stosowny test.

Komentarze (1)

Poniżej wyświetlone są komentarze opublikowane najwcześniej (1-1). Wyświetl 10 najnowszych komentarzy. Autorem ostatniej wypowiedzi jest: jantomx.

jantomx

  • Goście

Napisano 2 lut 2014, 16:20

Nie taka rewolucja? Serio ktokolwiek wierzył, że to będzie jakakolwiek rewolucja? Na jedną taką osobę przypada z 200 innych, którzy mówili, że to zwykły chwyt marketingowe. Wystarczy poczytać komentarze na innych portalach, na pewno więcej było sceptycznie nastawionych osób, niż tych którzy wierzyli, że nadejdzie rewolucja.

Ale moim zdaniem, jest lekki przełom. Jest nawet lepiej niż się spodziewałem i to sporo lepiej. W dodatku to beta i dopiero pierwsza gra, która korzysta z tego API, a bądź co bądź postęp jest i to nie taki marginalny.
Jeśli zalogujesz się Twoje komentarze zostaną powiązane z Twoim kontem na forum. Nie będziesz musiał(a) podawać także kodu zabezpieczającego. Jeżeli nie masz jeszcze konta, możesz zarejestrować się.
Zgłoś błąd