News

Second Life i reklamodawcy

Studio programistyczne Linden Labs, które jest twórcą unikatowej gry online Second Life poinformowało w swoim ostatnim oświadczeniu, iż drugi wirtualny świat zamieszkuje już przeszło 2 mln mieszkańców. Duże firmy uznały, że gra posiada potencjał do tego, aby rozpropagować w jej wnętrzu swoją reklamę. Tymczasem CNET bije na alarm - liczba aktywnych użytkowników SL może być zawyżona nawet dziesięciokrotnie, dlatego reklama nie jest opłacalna!

Twórca Second Life, czyli coraz bardziej popularnej (szczególnie w krajach zachodnich) społecznościowej gry online, w której użytkownik może mieć szansę przeżycia naprawdę swojego drugiego życia - Linden Labs - ogłosił, że z jego produktu korzysta bardzo duża rzesza internautów, posiada bowiem bagatela 2,3 mln. wirtualnych mieszkańców. Był to dość wyraźny sygnał dla dużych przedsiębiorstw poszukujących nowatorskich rozwiązań reklamy. W grze istnieją już wirtualne filie firm, takich jak: Adidas, Reuters czy Edelman. Manewry takie dają przedsiębiorstwom spore pole do popisu w “drugim życiu” i dodatkową możliwość względnie taniej reklamy – w porównaniu do prawdziwych realiów rynku. Co zatem jest nie tak?

Możliwość różnego interpretowania statystyk. Otóż za rejestrację i pierwsze logowanie do gry nie płacimy ani dolara, natomiast dalsze uczestniczenie w wirtualnym życiu jest odpłatne. Linden Labs może i ma 2,3 mln użytkowników, ale nie są to użytkownicy realni, a tylko internauci, którzy zarejestrowali się i uruchomili grę jeden raz, w późniejszym czasie nigdy już do niej nie powracając. Liczba graczy, do których reklama dużych firm rejestrujących się w Second Life może faktycznie docierać to co najwyżej 230 tys. Tak wynika z wewnętrznych statystyk producenta, oraz innych niezależnych firm analitycznych.

Jak widać powiedzenie Evana Esara z przed kilkudziesięciu laty: “Statystyka to jedyna nauka, która umożliwia różnym ekspertom, na podstawie tych samych danych, dojść do różnych wniosków” jest nadal wiarygodne i sprawdza się na co dzień w wielu dziedzinach życia, a zwłaszcza w internecie.

Zgłoś błąd