News

G71 = RSX? Czyli kolejny odcinek telenoweli "co w PS3 piszczy"?

Procesor graficzny użyty do budowy konsoli PlayStation 3 ochrzczony został nazwą RSX. GPU taktowane jest z częstotliwością 550 MHz. NVIDIA gwarantuje, że jest w stanie wyprodukować milion takich układów. Przestawiciele firmy twierdzą nawet, że przy obecnym procesie technologicznym - 90 nm - nie jest to ani trudne, ani kosztowne. Okazuje się, że RSX to nic innego, jak wcześniej przedstawiony procesor G71, którego oficjalna premiera ma odbyć się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pierwszych kart graficznych przeznaczonych do komputerów typu PC opartych na tym układzie spodziewać się możemy już na marcowych targach CeBIT.

24-potokowa architektura układu RSX wygląda dość blado przy 48 potokach zintegrowanych w układzie ATI Xenos (R500), który użyty został do budowy konkurencyjnej konsoli firmy Microsoftu - Xbox 360. Wszyscy spodziewają się jednak, że ogólna wydajność graficzna konsoli PS3 będzie przewyższać tą, którą oferować będzie Xbox.

Przewiduje się, że najszybsze karty graficzne oparte na procesorze G71 taktowane będą z częstotliwością nawet 700 MHz. Wydajność takiego produktu można porównać do wydajności oferowanej przez GeForce 7800 GTX 512 MB. Oczekiwać należy jednak, że pamięci współpracujące z G71 pracować będą z zegarami 1700 MHz lub szybszymi.

Układ RSX musi zaoferować wystarczająco wysoką wydajność, tak aby bez problemu radzić sobie z wyświetlaniem najnowszych gier przez następne kilka lat. Procesor obecnie produkowany w procesie technologicznym 90 nm, w przeciągu kilku lat przenisony będzie na proces 65 i 45 nanometrów.

Zgłoś błąd