News

Ewolucja logo na przestrzeni lat

Logo jest nieodłącznym elementem identyfikacji wizualnej firmy. Jak zmieniały się logotypy znanych firm na przestrzeni lat?

Z pewnością wielu z Was miało okazję spróbować swoich sił w grze polegającej na odgadywaniu nazw firm po fragmentach ich logotypów. Te charakterystyczne elementy identyfikacji wizualnej przedsiębiorstw na dobre wpisały się już w naszą codzienność. Apple, Microsoft czy IBM - każdy jest w stanie opisać ich logo. Ewolucja do ich obecnych form może zaskoczyć. Czy wiecie, jak wyglądało np. pierwsze logo Apple?

Logotypy w branży IT

Logo to tożsamość marki zawarta w jednym znaku graficznym. Producenci sprzętu co parę lat wprowadzają zmiany w znaku firmowym nie tylko po to, by wpasować się w ciągle zmieniające się trendy graficzne, ale też po to, aby misja firmy była wciąż aktualna i zrozumiała dla każdego odbiorcy.

Początkowo firmy komputerowe miały chłodny wizerunek i skomplikowane nazwy. Komputery były czymś nowym i sposób prezentacji firm z tej branży nie był jeszcze określony. Oczywiście wówczas nowe technologie nie były zwykłymi produktami dostępnymi dla każdego. Sprzedawano je innym firmom w modelu B2B. Dlatego ich wizerunek był chłodny, stonowany i profesjonalny. Dopiero Apple, wprowadzając na rynek pierwszy komputer personalny, przełamało ten trend. Od tego czasu firmy IT kreują swoje marki na znacznie bardziej przyjazne i radosne.

Jak wygląda obecne logo Apple'a, IBM, Intela, czy Microsoftu, wie praktycznie każdy. Ale czy wszyscy wiedzą, jak wyglądały one wcześniej? Jak wyglądały ich logotypy, gdy na rynku były jedynie raczkującymi produktami z niepewną przyszłością?

IBM

Zacząć należy od IBM i ich logo. Obecnie jest to jeden z najlepiej znanych i rozpoznawalnych logotypów na świecie. Trzeba jednak przyznać, że w tej kwestii firma przeszła znaczące przeobrażenia i współczesne logo niczym nie przypomina tego, które powstało wraz z przedsiębiorstwem. Gdy firma powstała, nosiła nazwę International Time Recording Company, czyli ITR. Założona przez Willarda Bundy’ego w 1888 roku korporacja stworzyła pierwszy logotyp, który był przykładem prostego wykorzystania nazwy przedsiębiorstwa. Pierwsza zmiana wizualnego znaku nastąpiła już po trzech latach, w 1891 roku. Wówczas logo tworzyło bardziej skomplikowaną grafikę, której kształt ciężko jest określić. Kolejne aktualizacje następują w 1911 roku, kiedy to ITR doszło do fuzji z Computing-Tabulating-Recording Company. W ten sposób w logo firmy pojawiła się dodatkowo litera C. Poza tym samo logo stało się bardziej czytelne i łatwiejsze do zapamiętania.

IBM Logo Evolution

Momentem przełomowym był rok 1924, kiedy to firma oficjalnie zdecydowała się na zmianę nazwy na International Business Machines Corporation – IBM. W związku ze zmianą nazwy, zaprojektowane zostało nowe logo, gdzie umieszczono całą nazwę firmy tworząc okrąg z pierścieniem. Najważniejsza zmiana graficzna nastąpiła jednak w 1947 roku, gdy IBM przyjął nowy logotyp, zbliżony w wyglądzie do tego współczesnego. Można powiedzieć, że od tamtego czasu logo IBM przechodziło drobne zmiany wizualne, służące raczej odświeżeniu marki. W 1972 roku projektowaniem logo w paski zajął się Paul Rand. A ponieważ logo bardzo dobrze się zakorzeniło w świadomości konsumentów, nie dokonywano już znaczących zmian. Firma postawiła na prostotę i minimalizm bez zbędnych ozdób i szczegółów.

Microsoft

Kolejnym przykładem jest Microsoft, który na rynku komputerowym zaczął funkcjonować w latach 70. XX wieku. Pierwszy projekt logo to model składający się z dwóch elementów - Micro i Soft, które miały kilka odcieni szarości. Jeszcze tego samego roku logo firmy zostało uproszczone. Dodatkowo wprowadzona została bardzo charakterystyczna litera „o”, która zyskała nawet osobne miano. Nazwano ją „blibbet”. Ten nietypowy znak przetrwał trzynaście lat, gdy doszło do kolejnej zmiany logo firmy. Wówczas za projektowanie logo wziął się Scott Baker. Za jego sprawą usunięte zostało lubiane przez użytkowników „o”, dodano kursywę, a czcionka stałą się bardziej wyrazista. Pojawił się także nowy element – nieduże wcięcie, które obecne jest w współczesnej wersji. Ostania zmiana nastąpiła niedawno, w 2008 roku. Wówczas Microsoft zdecydował, że logo będzie wyglądać smuklej. Warto tu jednak pamiętać, że Microsoft wielkich i spektakularnych zmian w swoim logo nie wprowadził. Już pierwsze poprawki pokazały, że właściciele marki będą dążyć do uproszczeń usuwając zbędne elementy.

Evolution of Microsoft logo

Apple

Popularne dzisiaj jabłuszko z odgryzionym fragmentem, jest idealnym przykładem tego, jak wyglądać powinno praktyczne, łatwe do zapamiętania i miłe dla oka logo. Choć, gdy spojrzy się, jak wyglądał pierwszy projekt, nic nie wskazywało na to, że przybierze ono dzisiejszy kształt. Wprawdzie motyw, na którym firma chciała zbudować tożsamość swojego produktu był dobry, to wykonanie pozostawiało bardzo wiele do życzenia. Pierwsze logo firmy Apple przedstawiało Isaaca Newtona, który siedzi pod drzewem. Oczywiście jest to jabłoń, na której dojrzewa jabłko.

apple logo evolution

Taka jest właśnie historia jabłuszka. Logo szybko zmieniono, ale główny zamysł skupienia się wokół jabłka pozostał. Wykorzystano sam kontur jabłka, który wypełniony został kolorami tęczy (jako symbol sukcesu kolorowej grafiki). Apple dość długo posługiwało się tym logo, jednak wejście na rynek nowoczesnego iMaca wymusiło na właścicielach firmy kolejną zmianę. Nowe komputery wyglądały po prostu komicznie z kolorowym jabłuszkiem. Od tamtej pory jabłko miało klasyczny, czarny kolor. Kształt logo nie uległ dalszym zmianom. Nadano mu jedynie bardziej nowoczesnego, dwupłaszczyznowego wyglądu. Zmieniono kolor z czarnego na jasno-srebrzysty, który doskonale znany jest każdemu. W ten sposób Apple osiągnęło logo zarówno zabawne jak i profesjonalne.

Ciekawe, jakie kolejne ruchy wizerunkowe zobaczymy wśród największych graczy na rynku. Szczególnie, że od czasu rezygnacji Billa Gatesa ze stanowiska prezesa Microsoft oraz śmierci Steve’a Jobsa, mogliśmy zaobserwować już wiele istotnych zmian w polityce obu firm.

Czy będą to starania o najmłodszą klientelę, uśmiechnięcie się do przeciętnego nabywcy czy właśnie kroki w stronę klasy premium? Pozostaje nam poczekać i zobaczyć.

Artykuł powstał we współpracy z wortalem Designer.pl.

Komentarze (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Co Ty myślisz na temat poruszony w powyższym tekście?

Jeśli zalogujesz się Twoje komentarze zostaną powiązane z Twoim kontem na forum. Nie będziesz musiał(a) podawać także kodu zabezpieczającego. Jeżeli nie masz jeszcze konta, możesz zarejestrować się.
Zgłoś błąd