News

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy

HoMM wciąż w formie.

Tabela faktów pokaż/ukryj

Produkt: Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy
Producent: Nival Interactive
Wydawca: Ubisoft
Dystrybutor w Polsce: CD Projekt
Data premiery w Polsce: 24 stycznia 2008
Zalecany wiek: 12+
Wymagania sprzętowe - minimalne: procesor 1,5 GHz, 1024 MB RAM, karta graficzna z 128 MB obsługująca Pixel Shader 1.1 i DirectX 9.0c, 3 GB wolnego miejsca na dysku, Windows 2000/XP/Vista

Heroes of Might and Magic to chyba tytuł, który zna niemalże każdy gracz powyżej co najmniej 15 lat. Mimo iż jest to seria strategii, czyli gier nie najbardziej lubianych, to właśnie ostatnia część tej gry w Polsce miała rekord sprzedanych egzemplarzy, który przebił zeszłoroczny Wiedźmin. Teraz mam niezwykle miłą okazje przedstawić najnowszą odsłonę gry czyli Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy.

Do gry zasiadłem z ogromną przyjemnością, jako że miałem już okazję sporo czasu spędzić nad poprzednimi częściami. Na początku jednak chciałbym zaznaczyć, że nie jest łatwo pisać o dodatku do gry, skoro nie recenzowało się tak zwanej podstawki, czy pierwszego dodatku do gry, jakim był Kuźnia przeznaczenia.

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy

Od strony technicznej…

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy to w przeciwieństwie do pierwszego rozszerzenia dodatek samodzielny. Nie potrzeba więc zaopatrywać się w podstawową wersję gry. Plusem jest też to, że drobne poprawki w grafice nie wpłynęły w ogóle na wymagania sprzętowe w stosunku do podstawowej wersji.

Kampania(e)

W grze dostępne są trzy kampanie oraz prolog. Aby zacząć kolejną kampanię trzeba najpierw ukończyć poprzednią, bowiem bardzo się one ze sobą łączą. W prologu rozpoczyna się bunt orków, któremu przewodzimy. W następnej kampanii wplątujemy się w sieci zagadek nekromantów, którzy dążą nieustannie do większej władzy. Później przyjdzie nam ponownie spotkać się z nową rasą, czyli wyżej wspomnianymi orkami, tym razem już na dłużej niż jedną misję. W trzeciej kampanii kończymy to, co rozpoczęliśmy w pierwszej, czyli kończymy krwawo nagłe powstanie dotychczasowych niewolników. Samo przejście kampanii zajmuje ogromną ilość czasu, ale daje za to niezwykle dużo przyjemności płynących z rozgrywki.

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy

To co w HoMMie najlepsze, czyli multiplayer

To zdanie nosi w sercu dosłownie każdy fan tej serii. Gra wieloosobowa w Herosach nigdy nie była ograniczona posiadaniem Internetu, za co jej bogu dziękować. Tutaj od razu powracają wspomnienia, kiedy grając w drugą część serii z moim rodzeństwem o Internecie słyszałem tylko od czasu do czasu w wiadomościach. Ale wracając do tematu, w samym trybie dla wielu graczy nic wielkiego się nie zmieniło. Pozostały te same tryby gry, co uprzednio, a także dodano nowe mapy. Nie znaczy to jednak, że nie zmieniono nic, bowiem wprowadzono naprawdę wiele poprawek usprawniających grę. Wspomnę też o uatrakcyjnieniu pojedynków, czyli tak zwanych dueli. Plusem ogromnym jest to, że można sobie do nich tworzyć własnych bohaterów mieszając wszelakiego rodzaju cechy tak, by dobrać je najodpowiedniej do naszego stylu gry.

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy

Nowości, nowości…

Najatrakcyjniejszym dodatkiem w Dzikich Hordach jest bez wątpienia zaczerpnięty z czwartej części gry pomysł na alternatywny rozwój jednostki na drugi poziom. Co ciekawe jest jeszcze to, że jednostki te można przekwalifikowywać w miastach lub specjalnych budynkach i dzięki temu można szybko zmienić swe wojska, by przygotować się na jak najlepszą obronę, bądź też atak. W grze znalazło się także sporo dodatkowych zaklęć oraz artefaktów. Przywrócono system zestawów z artefaktów i im więcej z danego zestawu posiadamy przedmiotów, tym więcej bonusów dają te przedmioty. Kolejnym ważnym uwagi urozmaiceniem, jest to, że atakując jednostkę na mapie świata, mimo że przedstawia ona chłopa, wraz z nim spotkać możemy jednostki kawalerii czy też łuczników. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy można dowiedzieć się z jakimi jednostkami przyjdzie nam walczyć w razie ewentualnego ataku.

Orkowie

Wprowadzenie rasy orków jest niewątpliwie najobszerniejszym dodatkiem do gry, z którym łączy się też kilka innych nowych całkiem elementów. Nowa nacja wyróżnia się już na samym początkiem „magią”. Zamiast, że tak to ujmę, standardowych zaklęć posługują się oni okrzykami bojowymi wspomagającymi swoje jednostki, bądź negatywnie wpływającymi na siły wroga. U orków bardzo ważny jest poziom szału bojowego, który wzrasta podczas zadawanych obrażeń i spada podczas otrzymywanych. Większość okrzyków bohaterów zwiększa szał bojowy bądź zwiększa jego generowanie się, czy też zmniejsza spadek. Dzięki szałowi zielonoskórzy stają się bardzo niebezpieczną rasą. Niestety zbyt niebezpieczną, ponieważ porównaniu do wielu innych nacji nie są dobrze zbalansowani. Ale pomimo tego są oni bardzo wrażliwi na wszelkie efekty magiczne i można powiedzieć, że to ich trochę bardziej przybliża do innych nacji.

No i czas na krótkie podsumowanie

Grę kupić naprawdę warto! Nawet jeśli ktoś nie posiada podstawowej wersji, to bardziej opłaca mu się kupić Dzikie Hordy, chyba że bardzo chce przejść wszystkie kampanie od początku do końca. Jednak tak naprawdę największa radość z gry czerpana jest z rozgrywki wieloosobowej, czy to tryb hot seat na jednym komputerze, czy to gra w sieci lokalnej, czy przez Internet.

Zapraszam do obejrzenia całej galerii z gry na naszym forum!

Plusy Minusy Ocena końcowa
  • grywalność
  • długa
  • ładna grafika
  • sporo nowości
  • znaczne różnice w sile niektórych nacji
90%

Komentarze (2)

Poniżej wyświetlone są komentarze opublikowane najwcześniej (1-2). Wyświetl 10 najnowszych komentarzy. Autorem ostatniej wypowiedzi jest: Syde_Syrius.

Terminatorix

  • Użytkownicy
  • 70 postów

Napisano 3 kwi 2008, 18:33

Fajnie i ładnie, i dobrze, że przebiło Wiedźmina bo ja wolę HoMM i niech tak dalej trzyma, chociaż grafa trochę mniej cukierkowa by się przydała.

Syde_Syrius

  • Użytkownicy
  • 287 postów

Napisano 5 kwi 2008, 23:52

Tu się akurat chochlik mały wkrał bo to odwrotnie było tongue.gif Wiedźmin pobił herosa, który dotychczas mial rekord w polsce wink.gif
Jeśli zalogujesz się Twoje komentarze zostaną powiązane z Twoim kontem na forum. Nie będziesz musiał(a) podawać także kodu zabezpieczającego. Jeżeli nie masz jeszcze konta, możesz zarejestrować się.
Zgłoś błąd