News

Retro PC Centre odc. 5 – Unreal/Unreal Tournament

Unreal – wizja współczesnego FPS-a zamknięta w końcówce XX wieku

Gdy w 1998 roku i rok później debiutowały pierwsze odsłony serii Unreal, oczy graczy wychodziły z orbit niczym w znamiennej scenie filmu Pamięć Absolutna. Dziś już jednak popularna produkcja FPS nie robi takiego wrażenia, natomiast wciąż wygląda względnie aktualnie. Czyżby jeszcze u schyłku poprzedniego milenium amerykańscy deweloperzy znaleźli sposób na przewidzenie przyszłości? Zdaje się, że to nierealne, ale przecież w Unrealu wszystko jest możliwe.

Zagłębiając się ściślej w filozofie naszego świata, szybko można dojść do wniosku, że albo nie istniejemy naprawdę, albo nasza rzeczywistość jest tylko projekcją, albo jeszcze wciąż walczymy ze swoją prawdziwą naturą. I na tej podstawie można by obudować filozofię zasad rozgrywki życia tak, aby to życie wygrać. Niemniej, takie intelektualne zagwozdki lepiej zostawić dla sfer uniwersyteckich, co nie oznacza oczywiście, że postanowiłem w tym momencie całkowicie zejść na ziemię. Ciężko bowiem stwierdzić, aby seria Unreal miała cokolwiek wspólnego z naszym światem, a przynajmniej – niezbyt wiele.

Unreal

O ile grom komputerowym zwykle daleko do rzeczywistości, o tyle Unreal pod tym względem wyprzedza chyba wszystko, co w jego czasach gościło na rynku. Nie chodzi tylko o nazwę, ale o całą koncepcję, powziętą przez współpracujące ze sobą studia Epic MegaGames oraz Digital Extremes. Zrodzony na początku drugiej połowy lat 90. i rozwijany przez kolejne lata pomysł amerykańskich deweloperów finalnie ujrzał światło dzienne w maju 1998 roku. Początkowo branży trudno było przełknąć taką dawkę nowoczesnej fantastyki, wspartej dodatkowo świetną jak na owe czasy grafiką. Niemniej, seria do dziś dorobiła się aż siedmiu rekordów Guinnessa, m.in. za wykorzystanie w projekcie po raz pierwszy - opracowanego specjalnie na potrzeby gry – silnika Unreal Engine, którego nowsze wcielenia do dziś są rdzeniem wielu komputerowych produkcji.

Unreal

Dzięki nowatorskiemu podejściu do rozwijającej się wówczas tematyki FPS, amerykańscy twórcy zdołali wyrobić marce Unreal pewną osnowę wizji przyszłości tego gatunku gier. Do dziś rzutuje to na częste odnoszenie się do, bądź co bądź, prawie 20-letniej produkcji. Już wówczas prezentowała ona bowiem sobą to, co teraz często widzimy w najnowszych wydawnictwach najbardziej znanych deweloperów. Unreal wykreował więc poniekąd swoją własną, równoległą, cyfrową rzeczywistość, w której mieliśmy okazję zagłębić się w 1998, w 1999 i jeszcze w następnych latach. Ja natomiast postaram zagłębić się w nią dziś, przybliżając chociaż po trochu fenomen pierwowzoru kultowej serii FPS.

Zgłoś błąd