Społecznościowe granie
Przeglądamy gry dostępne na Facebooku
Marek Jarząbek 19 czerwca 2010, 14:59
Społeczność Facebooka rośnie w naszym kraju w niebywałym tempie. Tylko w listopadzie 2009 roku przybyło ponad milion nowych użytkowników, a firma już zaciera ręce na przejęcie pozycji lidera od Naszej-klasy. Szybki przyrost kont nikogo nie powinien jednak dziwić. Mało kto potrafi zaoferować tak wiele narzędzi do reklamy firmy, promocji nadchodzących wydarzeń czy szybkiej komunikacji ze znajomymi. Najpotężniejszym narzędziem portalu są jednak liczne aplikacje, a przede wszystkim gry społecznościowe, które angażują uwagę kilkuset milionów użytkowników.
Zdecydowana większość produkcji, to tzw. social games (gry społecznościowe), w których bez pomocy znajomych nigdy nie osiągniemy wysokich wyników. Dzięki ich aktywności nabijany jest licznik punktów/monet, a odpowiedź na zaproszenie może pozwolić nam odblokować ukryte elementy rozgrywki. Dla leniwych (i bogatych) zawsze w pogotowiu jest opcja wykupienia wirtualnych monet/banknotów/punktów, które ułatwią nam grę i dadzą sposobność do pochwalenia się całemu światu w rankingach.
Zaraz, zaraz, mnie gry nie interesują – odpowie zapewne część czytelników. Jednak liczby nie kłamią. W najpopularniejszą grę w serwisie, symulację „Farmville” gra blisko 80 mln (!) użytkowników z ponad czterystumilionowej społeczności portalu, a pozostałe tytuły nie mają wcale mniej zwolenników. W tworzeniu tytułów dedykowanych Facebookowi na lidera wyrasta producent popularnej „Farmy” – Zynga. Firma w swoim portfolio ma wiele podobnych gier, opartych na symulacyjnym schemacie np. „Yoville”, „Petville” czy „Fishville”, z których każda ma ogromną rzeszę fanów.
Monopol jednego producenta na bardziej zaawansowane (technicznie i graficznie) gry zmusza resztę do szukania innych ścieżek. MindJolt Games skupiła się na wypuszczaniu gier zręcznościowych, których rozegranie trwa góra kilka minut. Są to wszelkiego rodzaju klony Arkanoida („Bouncing Balls”) czy Tetrisa („Tetrollapse”), karcianki („Three Towers Solitaire”) albo proste gry wzorowane na hitach z telefonów komórkowych („Snake”). Inne firmy często wzorują się na hitach Zyngi (np. „Pet Society” studia Playfish to klon „Petville”), ale są niedoścignione wśród gier logicznych czy quizów. Melodyjną percepcję sprawdza np. „Music Challenge” (Metro Games), a naszą wiedzę językową testuje „Word Challenge” (Playfish).


