Koniec roku za pasem. Sklepy wietrzą magazyny i kuszą klientów rzucającymi się w oczy promocjami. Odłożyliście nieco zaskórniaków na ten okres i nie wiecie, na co je wydać? Zachęcamy do zapoznania się z naszym podsumowaniem najpopularniejszych produktów roku 2011 przygotowanym wraz z serwisem Skąpiec.pl.
Zaprezentowane na kolejnych stronach wykresy to efekt badania, jakie przez miniony rok (a konkretnie od stycznia do listopada) prowadził serwis porównujący ceny w sklepach internetowych Skąpiec.pl. Na podstawie otrzymanych danych przygotowaliśmy zestawienie towarów, które cieszyły się największą popularnością. Na każdej z podstron znajdziecie wykres wraz z omówieniem, które będą odpowiadały jednej z kategorii: kart graficznych, płyt głównych, procesorów, notebooków, komputerów stacjonarnych, smartfonów, tabletów, a także systemów operacyjnych i oprogramowaniu zabezpieczającemu.
W segmencie kart graficznych, jak co roku, zacięta walka o palmę pierwszeństwa toczyła się między Nvidią i AMD. W naszym zestawieniu to układ tego ostatniego producenta cieszył się największą popularnością w minionym roku. Podrasowany Radeon HD 6850 ze stajni Gigabyte zdobył 24,5 proc. zainteresowania, kiedy drugi w kolejności GeForce GTX460 (produkowany też przez Gigabyte) wypracował 19,2 proc. Podium zamykają układy MSI wyposażone również w procesory NVIDII – GeForce GTX560Ti – zdobywając 15,2-procentową popularność.
Następne w kolejności karty dzieli od liderów duży dystans. Zajmujące czwartą lokatę karty MSI R6850 Cyclone 1GD5 PE/OC zdobyły już tylko 6,9 proc. Ranking zamykają wiekowe już Gigabyte GV-N220OC-1GI z chipsetami GeForce GT220.
Podobnie jak Gigabyte zdominował sprzedaż kart graficznych, tak ASRock króluje w segmencie płyt głównych. Konstrukcje tego producenta (leciwy dziś już P4S55FX oraz P67 PRO3) zajęły dwa pierwsze miejsca zdobywając kolejno 15,4 i 14,8 proc. Niewiele mniejszą popularnością cieszyły się płyty z logo Gigabyte, a konkretnie model GA-990XA-UD3, zdobywając 14,1 proc. Trzeba tutaj zauważyć, że podium zajęły konstrukcje typowo budżetowe, a nawet przestarzałe, czego przykładem jest P4S55FX. Cena każdej z nich nie przekracza 400 zł. Droższe modele, jak chociażby ASUS P8Z68-V Pro, musiały się zadowolić dalszymi miejscami w rankingu.
Wśród procesorów dało się zauważyć dość wyrównana walkę – w pierwszej dziesiątce znalazło się po pięć układów z logo AMD i Intela. Jednak to ten ostatni zdobył podium, umieszczając tam dwa modele: będący liderem Core i5 2500K, który cieszył się popularnością na poziomie aż 26,7 proc., oraz trzeci w kolejności Core i7 2600K z 10-procentowym udziałem. Na drugim miejscu znalazł się Phenom II X4 955, nie odstając zbytnio od lidera z udziałem 20,1 proc.
Pierwszą piątkę zdominowały konstrukcje z wieloma rdzeniami (jak chociażby 6-rdzeniowy Phenom 1090T). Budżetowy Core i3 znalazł się dopiero na 8 miejscu z udziałem 5,6 proc.
Dominacja producentów takich jak ASUS, HP i Acer w segmencie notebooków na polskim rynku chyba nikogo nie dziwi, prawda? Tym razem liderem okazał się ASUS K52JT-SX505V (21,4 proc.), czyli sprzęt dla raczej niezbyt wymagających użytkowników wyposażony w procesor Core i3 350M i kartę graficzną Radeona HD 6370. Cieszył się on zainteresowaniem na poziomie 21,4 proc. Druga lokata należy do znacznie droższego modelu HP Pavilion dv6-6030ew LH789EA (14,3 proc.), w którym również znajdziemy procesor Intela (Core i5 2410M) i kartę graficzną AMD (Radeon HD 6770M). Trzecie miejsce zajął Acer z netbookiem z linii Aspire One (D255-2BQCC) – 11,3 proc.
Znamienny jest brak w rankingu jednego z największych dostawców komputerów przenośnych – firmy Lenovo. Warto też zauważyć, że znajdujący się również w czołówce Dell zajął ostatnie miejsce z budżetowym modelem Inspiron 15r (N5010).
Wśród komputerów stacjonarnych liderem okazał się HP i model z linii Compaq (100eu AIO WU540EA), uzyskując 19,5 proc. zainteresowania internautów. Drugi w kolejności znajduje się Acer eMachines z 15,5 proc. Podium zamyka natomiast konstrukcja MSI Wind Top AE205 (14,5 proc.).
Pierwszą piątkę w tej kategorii zdominowało MSI, zdobywając aż 3 lokaty. Co ciekawe, szóstą zajął Dell z modelem z taniej linii biznesowej – Vostro.
Wśród smartfonów niekwestionowanym liderem jest Samsung, który pierwsze dwa miejsca obsadził swoimi flagowymi modelami z serii Galaxy – S oraz S II. Zdobyły one kolejno 25,36 i 12, 34 proc. Daje to łącznie koreańskiemu producentowi blisko 40 proc. Udziału nad Wisłą, co jest dużym dokonaniem.
Trzecie miejsce z 9,78 proc. zajął HTC Wildfire – starszy kuzyn wydanego przed kilkoma miesiącami Wildfire S, który to zajął dopiero miejsce szóste.
Jedynym produktem Apple, który znalazł się w zestawieniu, jest iPhone 4 16 GB. Zajął on czwarte miejsce z udziałem 9,64 proc.
Również wśród tabletów największym powodzeniem cieszyły się produkty koreańskiego Samsunga. Pierwszy Galaxy Tab (model P1000) zdobył tutaj aż 39,6 proc., zostawiając konkurencję daleko w tyle. Drugi w kolejności iPad 2 16 GB miał 9,5 proc., a zajmujący trzecią lokatę iPad 1. gen. 16 GB 3G – 8,5 proc.
Wysokie, piąte miejsce zajął tablet rodzimego producenta – firmy Manta. Model MID001 cieszył się zainteresowaniem na poziomie 7,6 proc.
Chyba nikt nie ma wątpliwości wobec dominacji produktów Microsoftu w tej kategorii. Pozostaje jednak pytanie, które edycje systemu Windows w 2011 roku cieszyły się największym zainteresowaniem.
Pierwsze miejsce pod tym względem zajmuje Windows 7 Home Premium x64 w wersji OEM, który zdobył 18,6 proc. udziału. Pozostałe dwie lokaty podium zajął Windows XP: Home Edition z 16,5 proc. i Professional z 15,8 proc. Pokazuje to tylko, jak udanym produktem była ta edycja systemu i jak ciężko Microsoftowi będzie ją zastąpić równie udanym produktem.
Pozostałe miejsca rankingu zajęły różne edycje systemu Windows 7. Warto zaznaczyć, że do pierwszej dziesiątki nie weszła żadna wersja Visty.
W kategorii oprogramowania zabezpieczającego prym wiedzie Symantec, którego produkty zajęły całe podium, wypychając stamtąd programy z logo Kaspersky. Poza tymi dwoma producentami w pierwszej dziesiątce uświadczymy tylko jedną propozycję od firmy ESET.
Co ciekawe, liderem okazał się pakiet Norton Internet Security 2011 Netbook Edition z 14,7 proc. Dopiero drugą lokatę zajęło wydanie BOX pakietu Norton Internet Security 2011 (13,5 proc.). Podium zamyka ten sam produkt, tyle że w wersji trzystanowiskowej (co oznacza, że prawdopodobnie jego najczęstszymi nabywcami były firmy) z 12,6 proc.
W wielu przypadkach zestawienie najpopularniejszych produktów 2011 roku nie zaskakiwało. W dalszym ciągu ufamy sprawdzonym markom i najchętniej kupujemy stosunkowo tanie produkty, przy czym największą popularnością cieszą się konstrukcje budżetowe.
W niektórych przypadkach pozycje liderów były jednak zaskakujące. Mowa tutaj między innymi o płytach głównych, gdzie największą popularnością cieszyły się modele obsługujące procesory Pentium, będące reliktami przeszłości.
Byli też wielcy zwycięzcy tego roku, jak chociażby Samsung, który kompletnie zdominował segment smartfonów i tabletów. Jeszcze przed kilkoma laty firmie było daleko do urządzeń mobilnych, a tymczasem okazuje się, że w roku 2011 został jednym z największych (a według niektórych źródeł największym) ich producentem. Przy czym trzeba dodać, że produkty z logo koreańskiej firmy cieszą się coraz większą popularnością i zdobywają przychylne opinie recenzentów.
Wielką niewiadomą jest rok 2012, który z pewnością wyłoni nowych liderów. Zapowiadanych produktów jest wiele, a wśród nich m.in. smartfon Samsung Galaxy S III, system operacyjny Windows 8 czy karty graficzne Radeon z linii 7xxx. Będzie się działo!