Produkt: | Sparkle GeForce GTX 560 |
Producent: | Sparkle |
Procesor graficzny: | GF114 |
Zainstalowana pamięć: | 1 GB |
Rodzaj zainstalowanej pamięci: | GDDR5 |
Częstotliwość taktowania rdzenia: | 810 MHz |
Częstotliwość taktowania pamięci: | 1002 MHz (efektywnie 4008 MHz) |
Wypuszczanie na rynek odmłodzonych wersji starszych kart graficznych jest ostatnio w modzie. Obaj najwięksi gracze na rynku robią wszystko, aby ich układy sprzedały się jak najlepiej. Nie od dziś wiadomo przecież, że "magia cyferek" działa na potencjalnego klienta promocja w hipermarkecie. W tym artykule przyjrzymy się debiutującej niedawno karcie Nvidia GeForce GTX 560 i sprawdzimy, czy jest to jedynie GeForce GTX 460 ze zmienionym numerem, czy jednak model ten może zaoferować coś więcej niż hit ubiegłego roku.
Model Nvidia GeForce GTX 560 jest bardzo podobny do swojego poprzednika. Dość powiedzieć, że gdyby nie zmieniona nazwa, a także informacja o zastosowanym do jego budowy rdzeniu graficznym, można by przypuszczać, że to podkręcona 460-tka. Poniżej prezentujemy znajomy schemat rdzenia oraz tabelkę z porównaniem trzech układów Nvidii.
GeForce GTX560 Ti (GF114) |
GeForce GTX560 (GF114) |
GeForce GTX460 (GF104) |
||
---|---|---|---|---|
Moc obliczeniowa | 1263 GFlops | 1089 GFlops | 907 GFlops | |
Ilość jednostek cieniujących | 384 | 336 | 336 | |
Ilość ROP | 32 | 32 | 32 | |
Ilość jednostek teksturujących | 64 | 56 | 56 | |
Pixel Fillrate | 26,3 GPixel/s | 25,9 GPixel/s | 21,6 GPixel/s | |
Texture Fillrate | 52,6 GTexel/s | 45,4 GTexel/s | 37,8 GTexel/s | |
Taktowanie rdzenia | 822 MHz | 810 MHz | 675 MHz | |
Taktowanie pamięci | 1002 MHz | 1002 MHz | 900 MHz | |
Szerokość szyny pamięci | 256 b | 256 b | 256 b | |
Przepustowość pamięci | 128,3 GB/s | 128,3 GB/s | 107,3 GB/s | |
Proces technologiczny | 40 nm | 40 nm | 40 nm | |
Liczba tranzystorów | 1,95 mld | 1,95 mld | 1,95 mld | |
Wielkość rdzenia | ~332 mm2 | ~332 mm2 | ~332 mm2 | |
Porównanie układu GTX560 z GTX560 Ti oraz GeForce GTX 460. |
Powyższa tabelka potwierdza wszystko, co wcześniej mówiliśmy. Karty są wręcz bliźniaczo do siebie podobne. Oczywiście jest kilka mniejszych różnic, ale w gruncie rzeczy mamy do czynienia z tą samą konstrukcją, lecz o innej nazwie. Należy jednak pamiętać, że rdzeń GF114 jest o wiele bardziej ekonomiczny niż jego protoplasta, co nie zmienia faktu, że nie możemy tu mówić o żadnej rewolucji.
Karta tajwańskiego producenta sprzętu komputerowego dotarła do redakcji zapakowana w średniej wielkości zielono-srebrne pudło. Na froncie, oprócz ciekawej grafiki, znajdziemy logo producenta oraz informacje o technologiach, które obsługuje karta.
W środku, oprócz bohatera naszej recenzji, znalazło się kilka dodatków:
Karta poddana została delikatnej modyfikacji. Zmienił się system chłodzenia, także obudowa konstrukcji wygląda nieco inaczej. Fioletowy kolor wentylatora w połączeniu z czarnym plastikiem prezentuje się bardzo dobrze i nadaje urządzeniu drapieżnego charakteru.
Płytka drukowana to referencyjna konstrukcja Nvidii. Laminat ma kolor niebieski. Mniej więcej w połowie jego długości znajdziemy IHS, pod którym ukryty jest rdzeń GF114. W jego okolicach rozmieszczono osiem kości pamięci firmy Samsung – każda po 128 MB.
Sekcja zasilania zbudowana została w schemacie 3+1, gdzie trzy fazy odpowiadają za prąd płynący do rdzenia graficznego, a ostatnia została przydzielona do pamięci VRAM. Do podłączenia zasilania karty służą dwie 6-pinowe wtyczki. Karta pozwala na budowę konfiguracji SLI – posiada jedno takie złącze.
System chłodzenia oparty jest o duży aluminiowy radiator z wieloma żłobieniami na jego całej długości. Rozpraszaniem ciepła zajmuje się 80-mm, fioletowy wentylator. Na śledziu karty znajdziemy dwa wyjścia DVI-I oraz jedno mini HDMI. Nad nimi znalazła się kratka wentylacyjna.
|
Model |
---|---|
Procesor | Intel Core i7 930 3,8 GHz (19 x 200 MHz) |
Pamięć RAM | GoodRAM PRO DDR3 2000 MHz CL9 3 x 2 GB |
Płyta główna | ASRock X58 Extreme3 |
Cooler procesora | Scythe Mugen 2 rev. B |
Dysk twardy | 2 x Samsung HD103SJ RAID 0 |
Zasilacz | Corsair TX650W |
System operacyjny | Windows 7 Professional x64 PL |
Do testowania używaliśmy najświeższych sterowników, jakie były dostępne w dniu publikacji artykułu. Na każdym z wykresów naniesione zostały specyficzne ustawienia, m.in. jakość filtrowania anizotropowego czy antyaliasingu. Nasze testy przeprowadziliśmy w trzech znacznie różniących się od siebie rozdzielczościach. Mamy jedną dla proporcji 4:3 (1280 x 1024), jedną dla 16:10 (1680 x 1050) oraz rozdzielczość FULL HD 1920 x 1080 (proporcja 16:9).
Nowe dziecko Nvidii zostało stworzone, aby wpasować się w lukę pomiędzy GeForcem GTX 560 Ti a GTX 460. Ma być to konkurencja Radeona HD 6870, który jest cenowym odpowiednikiem 560-tki. Czy wymiana GeForce'a GTX 460 na GTX 560 jest w ogóle sensowna? Przyjrzyjcie się wykresom wydajności w grach, które prezentujemy na kilku kolejnych stronach.
Jak widzimy, karta nadaje się do gry w rozdzielczości Full HD. Czy jest to jednak wynik mogący spowodować masowy zakup 560-tki? Mamy co do tego wiele wątpliwości, szczególnie gdy spojrzeć na to przez pryzmat wielu fabrycznie podkręconych GTX 460. Zobaczmy, czy nasze nastawienie zmieni się po testach podkręcania układu.
Zapewne przypominacie sobie świetne możliwości OC poprzednika 560-tki. To właśnie ten aspekt zadecydował o tak dużej popularności GeForce'a GTX 460. Ubiegłoroczny hit po podkręceniu bez problemu doganiał wydajniejsze i droższe konstrukcje, a przy tym kultura pracy takiej jednostki wcale nie była dużo gorsza niż przed tym zabiegiem. Główny bohater naszej dzisiejszej recenzji ma bardzo podobne możliwości. Z referencyjnych 810 MHz dla rdzenia (1620 MHz dla Shaderów) i 1002 MHz dla pamięci graficznej udało nam się wyciągnąć odpowiednio 990 MHz/1980 MHz/1145 MHz (efektywnie 4580 MHz). Całkiem nieźle, ale – co najważniejsze – dało to wymierne korzyści w postaci znacznego wzrostu liczby FPS w grach. Dokładne wyniki prezentujemy na wykresach poniżej.
Opisywany przez nas model to konstrukcja firmy Sparkle, przez co jej osiągi mogą nieznacznie różnić się od referencyjnych układów Nvidii. Karta sprawuje się zadowalająco, nie jest przesadnie głośna, nie wydziela też zbyt dużych ilości ciepła. Nie jest to jednak poziom autorskich konstrukcji opartych o komory parowe wspomagane przez heatpipe'y innych producentów i widać to szczególnie po maksymalnej temperaturze rdzenia.
Pobór energii może nie wyróżnia się in plus, ale także niewiele mu można zarzucić. Jest przyzwoicie, a w trybie bezczynności nawet bardzo dobrze. W porównaniu z 460-tką nowe dziecko "zielonych" prezentuje się ciut lepiej. Widać, że usprawnienia rdzenia nie poszły na marne.
Nvidia GeForce GTX 560 nie jest konstrukcją, która nas zauroczyła. Karta, choć wydajna, nie nawiązuje do tradycji 460-tki. Od czasu wprowadzenia tamtej karty na rynku doszło do wielu przetasowań. Pojawiły się Radeony HD 6870, układy Cayman, GTX 560 Ti, a nasz dzisiejszy bohater nie jest układem, który może namieszać w tej stawce. Choć kręci się przyzwoicie, pozwala na bezproblemową zabawę w rozdzielczości FullHD z włączonymi „upiększaczami” i wodotryskami graficznymi, to jednak jest przy tym nieco zbyt droga. Ceny od 700 zł wzwyż raczej nie zwiastują triumfu najnowszego dziecka "zielonych". Podobną kwotę należy zapłacić za wydajniejszego Radeona HD6870, a dokładając 50 zł można mieć już GeForce'a GTX 560 Ti, który to na dodatek "kręci" się o wiele lepiej.
Konstrukcja Sparkle posiada wszystkie wady i zalety karty referencyjnej. Obecnie kosztuje około 700 zł. To za dużo. Trzeba poczekać na rozwój wypadków i jeśli karta nas interesuje, wstrzymać się i kupić ją po obniżce. Należy pamiętać, że w tej chwili obowiązuje tzw. "podatek od nowości", a ceny powinny się wyklarować w przeciągu następnych kilku tygodni.
Plusy | Minusy | Ocena końcowa |
---|---|---|
|
|
85% |
Opisany powyżej produkt został uhonorowany przez nas odznaczeniem Polecane przez PC Centre. Przyznajemy je jedynie produktom naprawdę wysokiej jakości, których zakup bez obaw możemy polecić Wam, drodzy Czytelnicy.